Máme rádi staré pořádky a neradi měníme, co nám funguje. Zvykli jsme si na způsob práce a projektů, stejně jako odhadování pracnosti vyjádřené časem. "Kolik ti to zabere? - Asi osm hodin". To je způsob komunikace, který máme zažitý. Přesto nás naše organizace tlačí do změny, kterou samy neumějí z pravidla vysvětlit či obhájit – používat agilní Story pointy. Problém je v tom, že jim moc z nás nerozumí.
Co jsou Story points
Story point je relativní měrnou jednotkou, kterou se rozhodly používat jednotlivé Scrum týmy, aby měly relativní odhad náročnosti pro splnění zadání. Cílem je být schopný rychle vyjádřit, jaká pracnost nás čeká při výrobě konkrétního požadavku.
Jak určit výši Story points
Výše SP se nejčastěji odhaduje na základě porovnávání se vzorovým požadavkem. Na začátku si vybereme požadavek, který jsme už realizovali, a proto víme, jak byla jeho výroba náročná. U něj si řekneme nějaké číslo. Například jsme postavili středně velký dům, chceme používat škálu mezi 1 a 10, dům ohodnotíme jako 5 a bude nám sloužit jako vzor.
Až budeme kdykoliv později potřebovat nacenit jiný požadavek, můžeme ho porovnat s naším původním a na základě podobnosti/rozdílnosti určit relativní pracnost. Pokud máme vyrobit dům, který je obdobný, ale dvakrát tak velký, jeho pracnost můžeme ohodnotit na 10 Story pointů (SP).
Jak chápat Story points
SP se dají jednoduše pochopit na hezkém používaném příkladu. Můžeme si jít spolu zaběhat, na trasu, kterou společně známe. Já běhám dost pomalu. Pokud bych měl trasu za sebe ohodnotit, řeknu tak 1 hodinu. Jelikož trasu znáte také a běháte mnohem rychleji, sami ji odhadujete na 0,5 hodiny. Otázka zní, jak tedy vyjádřit náročnost běhu. Pokud řekneme například průměr, tzn. 45 min, tak to nebude pravda ani pro jednoho z nás. Proto je vhodné vyjádřit náročnost běhu ku příkladu tím, že je to přibližně 8 km.
Cíl používání Story points
Scrum je metodika, kterou si vymysleli sami vývojáři a rozhodně to nedělali proto, aby si komplikovali život, právě naopak. Cílem je zjednodušit si odhadování a věnovat více času vlastní tvorbě produktu, místo reportování a odhadování.
Dát si vedle sebe 2 produkty a porovnat je, je jednodušší než si rozmýšlet každý úkol, ze kterého se výroba skládá a ten pak odhadovat časem.
Můžeme se ptát z opačného pohledu, proč nepoužívat klasické hodiny a člověkodny (MDs). Nejčastějším vysvětlením je to, že moje hodina práce není stejná, jako ta vaše. Jinými slovy, 2 programátoři ocení stejný úkol jiným časem, protože každý z nich má jiné schopnosti, stejně jako u příkladu s během.
Jaké jsou benefity používání Story points
Odhady jsou rychlejší a jednodušší
Odhady jsou levnější
Nejvýkonnější týmy používají právě SP a dá se předpokládat, že mají dobrý důvod
Jaké jsou nevýhody používání Story points
Neříkají nic o datu dokončení
Neříkají nic o nákladech na výrobu
Používání SP spoustu lidí mate
Na co dávat pozor
Nezavádějte Story points ani jinou praktiku, pokud neumíte vysvětlit, jaký je očekávaný přínos. To, že je to někde napsané, nestačí
Vyhněte se tomu, že Story points budou jen přejmenované hodiny. Tím vytváříte kulturu neupřímnosti a Potěmkinovy vesnice
Používání SP je vědomé akceptování, že vedení nepotřebuje mít tak tvrdá data ohledně postupu výroby a raději věnuje čas svých lidí na vlastní produkci
POKUD SE VÁM ČLÁNEK LÍBIL, PROSÍM O SDÍLENÍ
Comments